Corona

Coronavirus update

Deze week heeft een aantal klanten een brief gekregen over een saldotekort op hun rekening. Deze brief is onjuist en mag als niet verzonden beschouwd worden. Dit had een brief moeten zijn over de betaalpauze. Onze excuses hiervoor. Volgende week ontvangen de klanten die het betreft de juiste brief. Hierin staat ook meer informatie over het terugbetalen van de betaalachterstand die is ontstaan door de betaalpauze.

Direct naar:

    Het coronavirus kan de nodige financiële onzekerheid met zich meebrengen. Bijvoorbeeld over je hypotheek, verzekeringen en je dagelijkse bankzaken. We helpen je onder andere door de meest gestelde vragen hier te beantwoorden.

    Rabobank zal de handen ineenslaan met de Nederlandse overheid en de andere Nederlandse banken om je te steunen in deze zware tijden.

    De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd.


    Goed om te weten

    Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat jouw lokale Rabobank andere openingstijden hanteert of zelfs dicht is. Per gemeente zijn we nu aan het kijken welke lokale kantoren we de komende tijd weer kunnen openen. Op een verantwoorde wijze omdat de veiligheid van onze medewerkers en klanten bovenaan staan.

    Bekijk of jouw lokale Rabobank open is

    Afspraken en bezoek

    Heb je vragen? Kijk altijd eerst of je de antwoorden hier op Rabobank.nl kunt vinden. Typ je vraag in de zoekbalk in en zie direct waar je de antwoorden kunt vinden.
    Moet je iets regelen? Iets aanvragen, een pas blokkeren, toegangscode-gedoe oplossen? Kijk hier wat je allemaal zelf via de app regelt.

    Kan je het niet zelf regelen? Misschien kan het toch nog even wachten. Kom alleen naar kantoor voor dringende zaken.

    Ben je verkouden, heb je griepklachten? Dan blijf je gewoon thuis. Stel je vragen dan via chat in de Rabo App of Facebook. Dan kijken we samen hoe we hier het handigst uit komen.

    Impact op betalen

    Verhoging limiet contactloos betalen

    Rabobank verhoogt tijdelijk de limieten voor contactloze betalingen zonder pincode. Hierdoor hoef je minder vaak je pincode in te toetsen op betaalterminals en wordt hand-op-handcontact zoveel mogelijk vermeden.

    Dit is wat er tijdelijk wijzigt
    1. De limiet per transactie van contactloze betalingen zonder pincode is verhoogd tot € 50. 
      Voorbeeld: wanneer je boodschappen doet voor € 45 dan hoef je bij een contactloze betaling geen pincode in te toetsen. Normaal geldt de limiet van € 25.
    2. De totale limiet van al je contactloze betalingen zonder pincode is verhoogd tot € 100.
      Voorbeeld: wanneer je drie keer een contactloze betaling doet van € 30 (samen € 90) en je gaat voor de vierde keer een contactloze betaling doen van € 30 euro, dan kom je over het limiet van € 100 en dien je je pincode in te toetsen.

    Op deze manier zorgen we er nu tijdelijk voor dat je vaker contactloos kunt betalen zonder dat je gevraagd wordt je pincode in te toetsen. Dit is in lijn met de oproep van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO en de Raad Nederlandse Detailhandel om contactloos pinnen en mobiel betalen te stimuleren. Hoe meer mensen contactloos betalen, hoe kleiner de kans op besmetting via het toetsenbord van de betaalterminal. De banken nemen dit initiatief zolang er bijzondere maatregelen nodig zijn om de verspreiding van het coronavirus in te dammen.

    Contactloos betalen met de betaalpas

    Voor deze tijdelijke verhoging hoef je niks te doen

    Dat regelen wij voor je. Laat je dus niet misleiden door oplichters of fraudeurs die misbruik maken van de omstandigheden en je iets anders willen doen geloven. Ga nooit in op deze valse telefoontjes, e-mails, brieven of SMS-berichten.

    Betaalpas kwijtgeraakt?

    Banken zullen eventueel misbruik van gestolen of verloren contactloze betaalpassen zónder pincode tot de hogere limieten blijven vergoeden.

    Andere alternatieven van contactloos betalen

    Naast contactloos betalen met je betaalpas kun je ook alternatieven zoals Apple Pay, Rabo Wallet of wearables als Garmin Pay en Fitbit Pay gebruiken. Daarmee betaal je ook contactloos maar met een hogere limiet. Dat betekent nog minder contact met de betaalautomaat en dus veiliger voor jou en de mensen om je heen.

    Meer informatie over contactloos betalen en betaaldiensten

    Verlaging rente rood staan

    Per 1 april heeft Rabobank de debetrente (de rente die je betaalt op rood staan op de betaalrekening) verlaagd van 12,9% naar 9,9%. Hiermee ondersteunen we de mensen die rood komen te staan. We willen natuurlijk het liefst voorkomen dat je langdurig rood komt te staan. Kort rood staan op de betaalrekening is bedoeld als er een maand net iets duurder uitvalt dan verwacht.

    Lees meer over kort rood staan

    Lukt het jou niet om aan de voorwaarde van roodstand te voldoen in coronatijd?

    De uitbraak van het Coronavirus heeft veel gevolgen. Voor de gezondheid, maar ook financieel. Bijvoorbeeld je minder inkomsten hebben als gevolg van wegvallen van werk. Dit kan ook gevolgen hebben voor de betaalrekening en of het jou lukt om 24 uur in drie maanden zwart te staan op je betaalrekening. We willen jou enige financiële rust bieden door de termijn van roodstand eenmalig te verlengen van 90 naar 180 dagen. Met deze tijdelijke maatregel willen we jou rust en ruimte geven in deze lastige tijd.

    Q&A creditcard

    Is je reis geannuleerd of gaat je concert mogelijk niet door in verband met het coronavirus en heb je betaald met je creditcard? Dan geldt het onderstaande advies.
    • Hou zelf goed de website van de betreffende partij in de gaten. Zeker bij evenementen zal vaak worden gekeken naar een nieuwe datum. En reisorganisaties bieden mogelijk vouchers aan om op een later moment te besteden. 
    • Ben je het niet eens met de aanbieding vanuit de organisatie? Neem dan eerst contact op met de betreffende partij om het probleem op te lossen. 
    • Wanneer geen oplossing wordt bereikt, kijk dan of je een beroep kunt doen op een annuleringsverzekering of een garantiefonds.
      Lees meer
    Mijn vakantie gaat niet door. Ik heb deze betaald met mijn creditcard. Wordt dat gedekt door mijn creditcardverzekering?

    Op creditcards van de Rabobank zit standaard een aankoopverzekering. Moet je je geplande reis, concert of dagje uit annuleren door de maatregelen rondom corona? Dan wordt dit niet gedekt door de aankoopverzekering. Deze verzekering biedt alleen dekking tegen risico’s van verlies, diefstal of beschadiging aan zaken die zijn aangeschaft met de RaboCard of de Rabo GoldCard. Meer informatie lees je in de voorwaarden of op onderstaande pagina.

    Lees meer over de aankoopverzekering

    Is er een mogelijkheid om het totaalbedrag van mijn creditcardtransacties dat eind van de maand wordt afgeschreven in delen of in zijn geheel later te betalen?

    Nee, deze betaalopties zijn niet mogelijk. We bekijken graag met je hoe je deze betaalachterstand alsnog kunt betalen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

    Impact op hypotheken

    We begrijpen dat deze onzekere tijd vragen oproept rondom je (nieuwe) hypotheek. Wij helpen je graag bij het regelen hiervan. Jouw gezondheid en die van onze medewerkers staat daarbij voorop.

    Gaan hypotheekverstrekkers over tot gedwongen verkoop als er grote achterstanden zijn met het betalen van de hypotheekrente?

    Nee, afgesproken is dat hypotheekverstrekkers tenminste tot 1 juli afzien van gedwongen verkoop als betalingsverplichtingen langdurig niet nagekomen (kunnen) worden. Gezien de huidige situatie is het belangrijk dat consumenten in hun huis kunnen blijven.


    Worden achterstallige rentebetalingen dan kwijtgescholden?

    Nee: alle verplichtingen blijven over en weer bestaan. Op enig moment moet de rente en de aflossing toch worden betaald.


    En als het voor de huiseigenaar beter is om te verkopen omdat hij op de lange termijn toch de hypotheek niet kan opbrengen en meteen alternatieve huisvesting heeft?

    In die situaties is het mogelijk om in goed overleg tot verkoop over te gaan.


    Komt gedwongen verkoop vaak voor?

    Nee, hypotheekverstrekkers doen er alles aan om deze situatie te voorkomen. Op zo’n 4,5 miljoen hypotheken komt gedwongen verkoop nog geen 500 x per jaar voor. Een gedwongen verkoop gaat vooraf aan een traject van maandenlange gesprekken tussen de woningeigenaar en de hypotheekverstrekker, waarbij zorgvuldig naar passende oplossingen wordt gezocht.

    Ik verwacht dat ik mijn hypotheek niet meer kan betalen als gevolg van het coronavirus. Hoe kan Rabobank helpen?

    De uitbraak van het coronavirus heeft veel gevolgen. Voor de gezondheid, maar ook financieel. Bijvoorbeeld omdat je minder inkomsten hebt als gevolg van wegvallen van werk. Dit kan ook gevolgen hebben voor het betalen van je vaste lasten zoals de hypotheek. Rabobank biedt jou de mogelijkheid om drie maanden uitstel aan te vragen voor het betalen van aflossing en rente voor een hypotheek. Omdat je deze hulp wellicht niet direct nodig hebt, kan deze ook later worden aangevraagd.

    Lees alle vragen en antwoorden rondom het aanvragen van uitstel van betaling

    Ik wil een afspraak maken voor een hypotheekgesprek. Kan dit nog?

    Ja, dit kan nog. Wij helpen je ook in deze tijd graag met het realiseren van jouw woondroom. Jouw gezondheid en die van onze medewerkers staan daarbij voorop. Voor een afspraak hoef je de deur niet uit. Dit kan eenvoudig en veilig via een videogesprek of telefonisch.

    Maak een afspraak

    Ik heb adviesgesprek gehad of een hypotheekofferte ontvangen van Rabobank en vanwege deze onzekere tijd heb ik daar vragen over. Waar kan ik terecht?

    We snappen dat je wellicht vragen hebt over het kopen van een huis of het verhogen van je hypotheek in deze tijd. Heb je vragen over je adviesgesprek, de hypotheekofferte of wil je jouw veranderde situatie met ons bespreken?

    Maak een terugbelafspraak

    Waarom stijgt de hypotheekrente nu? En heeft dit ook invloed op mijn huidige rente?

    Mede door het coronavirus ontstaat er economische onzekerheid. Hierdoor zijn de inkoopkosten van geld gestegen voor banken. De hogere inkoopkosten ontstaan omdat partijen die ons geld lenen in deze onzekere tijd ook hogere rentes vragen. Omdat wij dit geld wat we inkopen gebruiken voor leningen aan onze klanten, kan dit kan leiden tot hogere hypotheektarieven.

    Verhogen wij de hypotheekrente? Dan geldt dat alleen voor nieuwe (nog af te sluiten) hypotheekleningen. Bijvoorbeeld voor het kopen van een nieuwe woning of wanneer je rentecontract eindigt, maar ook wanneer wij de rente op jouw verzoek aanpassen. Deze wijziging heeft geen impact op je bestaande hypotheek als je hypotheekrente nog vast staat.

    Impact op verzekeren

    De ingrijpende maatregelen rondom het coronavirus raken ons allemaal. Het is logisch dat je vragen hebt over je verzekeringen. Hoe moet het bijvoorbeeld met die geboekte vakantie of nachtje weg? Of heb je vragen over je gezondheid en ben je benieuwd naar wat je zorgverzekering vergoedt? We hebben de belangrijkste vragen op een rij gezet.

    Lees meer

    Impact op beleggen

    Het coronavirus en de financiële markten

    De overheidsmaatregelen rondom het coronavirus hebben effect op de financiële markten. Dit heeft de afgelopen tijd gezorgd voor forse dalingen op de aandelenmarkten. Hoewel beleggen voor de lange termijn is, snappen we dat het een onrustig gevoel geeft als je ziet dat je vermogen minder waard wordt. Wil je op de hoogte blijven van het laatste beleggingsnieuws, hoe de Rabobank hiermee omgaat en wat je als belegger kunt doen? Bekijk dan ons beleggingsnieuws.

    Lees het laatste nieuws

    Impact op lenen

    We begrijpen dat deze onzekere tijd ook mogelijk vragen oproept rondom je (nieuwe) lening (Persoonlijke lening, Verbouwingslening, Duurzaamheidslening of Doorlopende krediet). Wij helpen je graag bij het beantwoorden van mogelijke vragen.

    Ik verwacht dat ik mijn huidige lening (voorlopig) niet kan betalen als gevolg van het coronavirus. Hoe kan Rabobank daarbij helpen?

    De uitbraak van het coronavirus heeft veel gevolgen. Voor de gezondheid, maar ook financieel. Bijvoorbeeld omdat je minder inkomsten hebt als gevolg van wegvallen van werk. Dit kan ook gevolgen hebben voor het betalen van je vaste lasten zoals je lening. Rabobank biedt jou de mogelijkheid om drie maanden uitstel aan te vragen voor het betalen van aflossing en rente voor een lening. Omdat je deze hulp wellicht niet direct nodig hebt, kan deze ook later worden aangevraagd.

    Lees alle vragen en antwoorden rondom het aanvragen van uitstel van betaling

    Ik wil een lening aanvragen. Kan dit nog?

    De uitbraak van het coronavirus heeft invloed op ons allemaal en zorgt voor onzekere tijden. Het aangaan van een lening kan daarom extra risico’s met zich meebrengen. Mogelijk zullen wij tijdens het aanvraagproces additionele vragen aan u stellen.

    Lees meer

    Handige links

    Hulp bij geldzorgen Lees hier de laatste publicaties van Rabo Research